Bladder en Ventiel herstelling

Lek Detectie

 Wordt standaard uitgevoerd bij herstelling lekke Kite of Wing 

Alle ventielen en darmpjes, alle struts en de volledige Leading Edge worden nagekeken op lekkage's.

35-,€


Bij een kite of wing lek controle kan ik de staat van de bladder en ventielen aan de binnenkant NIET controleren omdat de bladder hiervoor uit de Kite of Wing moet.


Controle gebeurd enkel op lekken !


LET OP ! 


Een lekdetectie is niet mogelijk als de bladder al reeds uit de Kite of Wing wordt ingeleverd.

Kleine lekken kunnen enkel gevonden worden als de bladder op hoge druk staat !

Dus als de bladder los geleverd wordt moet deze eerst terug worden gemonteerd en brengt dit extra montage kosten met zich mee.


Richtprijzen Bladder Repairs & Valve Repairs

bladder repair

Demontage en Montage kosten van de bladder zijn niet inbegrepen in de prijzen van bladder of ventiel herstellingen. De demontage of montage kosten hangen af van de grote van de Kite, soort van verbindingen waarmee de one pump slangetjes gemonteerd zijn + het aantal valves op de strut en het aantal struts op de Kite.



Een standaard bladder demontage en montage + nacontrole kost je ongeveer 60€, hangt af van het aantal struts de Kite heeft of hoe groot de Wing is.

kite repair

Bij een bladder reparatie wordt altijd een

lek detectie uitgevoerd.

Bladder Sealing/Patching

Plakken of Sealen van je bladder. 

* Small 0,1 - 5 cm v.a.  45 € bij elke extra lek +5 €


* Large 5 - 15 cm va.  50 €


* Blow Out (SEAL TECHNIEK)  65€

- Kostprijs is de helft van een nieuwe bladder -


* Verwijderen oud ventiel + plaatsen nieuw ventiel + nieuw ventiel BIG INFLATE v.a.  55 €


* Verwijderen oud ventiel + plaatsen nieuw ventiel + nieuw ventiel ONE PUMP v.a. 40 €


* Nieuwe Bladder Leading Edge/Strut Prijs op aanvraag

Prijzen zijn inclusief BTW

Woordje uitleg

Het is een zoektoch naar een naald in een hooiberg om een lekke kite te herstellen en ook een intense en tijdrovende Job, maar meestal goedkoper dan een nieuwe bladder te plaatsen.

 Na een herstelling kan je nog jaren met gemoedsrust kiten.

Als ik inschat dat de kosten van het zoeken naar verschillende lekken dicht tegen de prijs van een nieuwe bladder gaan zijn, zal ik jou voorstellen om beter een nieuwe te plaatsen.


Kite/Wing Herstellingsproces


De hele volledige kite,struts,hoekjes,darmpjes,klemmetjes,ventielen,naden en plooien moeten volledig ingedrongen zijn met water en zeep om zo elke cm2 te controleren op kleine belletjes.


De plaats waar de belletjes verschijnen is meestal niet de plaats van de lek maar een makkelijke opening waar de belletjes goed doorkunnen.


Eenmaal de lekken ongeveer gelokaliseerd zijn worden de struts en darmpjes losgekoppeld en wordt de gehele bladder verwijderd wat een tijdrovend jobje is.


Eenmaal de bladder uit de Kite of Wing is begint het werk nog maar pas, want nu moeten we de lekken terug gaan opzoeken in de bladder wat zeer moeilijk is omdat je geen druk op de bladder kan zetten als hij uit de Kite is, waardoor mini lekjes NIET te vinden zijn als de bladder gedemonteerd is.

Dit is ook de reden waarom een zand/zoutkristal bladder niet meer te maken is.


Op alle ventielen moeten terug de darmpjes worden opgezet om de bladder zo hard mogelijk op te pompen, NIET te hard want eens je bladder vervormd is en de TPU is uitgerokken is hij voor de vuilbak.


Dan worden de gelokaliseerde plekken die je onthouden hebt van toen hij nog in de kite zat terug nat gemaakt of onder water gehouden om te kijken waar de echte lekken nu werkelijk zijn, ook weer een tijdrovend jobje.


Eens gevonden moet heel de bladder  worden droog gemaakt en de plaats rond de lekken worden ontvet  (zeep,zand, en zout) om dan de patshes te kunnen plakken die daarna zorgvuldig aan de randen gevulcaniseerd worden met een haardroger.


Nu moet de bladder volledig worden ingekalkt met kalk poeder om het twisten van de bladder tijdens de montage te voorkomen.


Voor dat we de bladder gaan monteren moet ook de binnekant van de leading edge  gecontroleerd worden om te zien of er geen scherpe restanten achterblijven.


De volledige bladder moet nu terug in de Kite of de Wing geplaatst worden zonder enige twist tijdens het doorschuiven van de bladder.


Dan wordt het zoeken om alle ventielen naar de openingen te krijgen om deze er terug door te trekken en de one pump darmpjes en clipjes terug zorgvuldig aan te sluiten.


Uiteindelijk worden de Trailing Twin tips op de juiste manier naar binnen geschoven en wordt de tip van de bladder op de juiste manier gevouwen en geplaatst zodat die niet naar binnenvalt eens je de kite aflaat en oprolt.


De Kite of Wing wordt heel rustig opgepompt om zo geleidelijk ook de bladder op elk punt goed te draaien, een twist is snel gemaakt.


Eens je geen enkele vouw of twist meer ziet zet je hem op volledige druk om zo 16u te laten staan en zo 100% zeker te zijn dat er geen mini lek is gemist.



Blaas geen Kite of Wing op druk als je een twist in de leading edge opmerkt, zo knal je hem direct kapot.







Waarom vertel ik je dit ?


Zo begrijp je het Prijs/Werk gebeuren beter.





-Bosmans Bjorn-